چرا سیگار؟

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

چرا سیگار؟

آیا می دانید استعمال سیگار تا چه حد به شما آسیب می رساند؟

استعمال سیگار سبب مرگ زودرس می شود.

سیگار دربرگیرنده حداقل 43 نوع ماده شیمیایی مسبّب انواع سرطان است.

87% از مرگ هایی که به خاطر سرطان ریه اتفاق می افتد ناشی از مصرف سیگار است.

95% از مرگ هایی که به خاطر بیماری emphysema(نوعی بیماری ریوی که سبب نفس تنگی می شود)، رخ می دهد، ناشی از مصرف سیگار است.(1)

استعمال سیگار سبب تنفس بد، تغییر رنگ دندانها بوی بد دهان، است.(1)

استعمال سیگار سبب تنفس بد، تغییر رنگ دندانها بوی بد دهان، چروک پوست، کاهش توانایی در حرکت حرکات ورزشی، سرفه، گلو درد، ضربان قلب بالا، فشار خون بالا و... می گردد.

افراد سیگاری 30% - 20% برابر غیر سیگاری ها احتمال ابتلا به سرطان دهان وحنجره را دارند.

افراد سیگاری 2 برابر غیر سیگاری ها احتمال ابتلا به حمله قلبی ومرگ از طریق آن را دارند.

افراد سیگاری 2 برابر غیر سیگاری ها احتمال ابتلا به زخم معده را دارند.

در افرادی که فشار خون یا کلسترول بالا دارند، مصرف سیگار احتمال مرگ را به 2 برابر افزایش می دهد.

افراد سیگاری به طور متوسط 8 – 5 سال زودتر از افراد غیر سیگاری ( در شرایط یکسان)، جان خود را از دست می دهند.

به دنبال مضرات ناشی از مصرف سیگار بر روی بدن، بد نیست خاطرنشان سازیم، مصرف سیگار از لحاظ اقتصادی نیز برای فرد سیگاری مقرون به صرفه نمی باشد.

آیا می دانید با استعمال سیگار تا چه حد به اطرافیان خود آسیب می رسانید؟

اگر شما با فرد یا افرادی که دوستشان دارید زندگی می کنید باید بدانید سیگار کشیدن شما به آنها آسیب می رساند. بله، فرد غیر سیگاری که در کنار شما قرار گرفته، دودی را استنشاق می کند که از لحاظ شیمیایی خطرناک تر از دودی است که شما از طریق فیلتر فرومی برید.

به عبارتی آنها دود دست دوم استنشاق می کنند.

دود سیگار، شانس ابتلای کودکان را به بیماری هایی نظیر آسم، عفونت گوش وعفونت تنفسی افزایش می دهد.

دود سیگار می تواند سبب چشم درد وناراحتی های معده در اطرافیان فرد سیگاری شود.

به خاطر بسپارید، نوزادان و بچه های کوچکی که در معرض دود دستِ دوم قرار دارند، نسبت به بچه هایی که در این شرایط نیستند، در معرض ابتلا به دامنه وسیعی از بیماریهای مختلف هستند.

دود سیگار سبب تشدید آلرژی ها در کودکان می گردد.

محیط مملو از دود سیگار احتمال وقوع مرگ ناگهانی در نوزادان را افزایش می دهد.

زنان بارداری که سیگار می کشند، به احتمال زیاد نوزادی با وزن پایین به دنیا می آورند.

استعمال سیگار در زنان باردار سبب مرگ تقریبا 4000 نوزاد در سال می شود.

استعمال سیگار برای افراد جامعه از جمله جوانان جنبه بد آموزی دارد.

سیگار را برای همیشه کنار بگذارید:

راهکارهای زیر به شما این سر نخ ها را خواهد داد که چگونه خود را برای ترک سیگار آماده ساخته وبرای همیشه آن را کنار بگذارید.

1. خود را برای ترک سیگار آماده سازید:

← به شیوه ای مثبت تصمیم بگیرید که خواهان ترک سیگار هستید.

← تمام دلایل خود را جهت ترک سیگار فهرست کنید.

← دلایل محکمی را در تقابل با سیگار، در زمینه سلامت شخصی وتعهداتتان در مقابل دیگران فهرست نمایید.

← خود را از لحاظ فیزیکی مجبور به یکسری فعالیت ها کنید. برای مثال یک برنامه ورزشی منظم برای خود شروع کنید، مایعات زیادی بنوشید، برنامه ← استراحت داشته باشید، از کارهای خسته کننده پرهیز نمایید.

← زمان مشخصی را برای ترک سیگار در نظر بگیرید. آن زمان را محترم شمارید واجازه ندهید هیچ چیزی آن را تغییردهد.

2. انتظارات خود را بشناسید:

← انتظارات واقع گرایانه ای نسبت به موضوع داشته باشید برای مثال بدانید ترک سیگار آسان نیست ولی غیر ممکن نیز نمی باشد.

← آگاه باشید که علائم بهبودی به طور تدریجی حاصل می گردد.

← نسبت به این نکته آگاه باشید که اغلب بازگشت ها در اولین هفته پس از ترک اتفاق می افتد. یعنی زمانی که علائم ترک بارز هستند بدن شما هنوز به نیکوتین وابستگی دارد.

← دقت نمایید که احتمال دیگر بازگشت ها، تا حدود 3 ماه پس از ترک اتفاق می افتد. یعنی زمانی که اتفاقی غیر منتظره یا پر از تنش به وقوع می پیوندد.

← بدانید که اغلب افرادی که سیگار را برای همیشه کنار گذاشته اند، پس از بارها کوشش به هدف خود رسیده اند.

3. قبل از ترک سیگار

← مقدار زیادی مایعات بنوشید تا نیکوتین را از سیستم بدن خود دور سازید.

← دندانپزشک را جهت جرم گیری دندان های خود ملاقات نمایید.

← با رفتن به مکان هایی که سیگار کشیدن ممنوع است، تحمل خود را در نکشیدن سیگار بالا ببرید.

← کشیدن سیگار را در منزل یا اداره خود محدود به محل خاص نمایید.

← پس از صرف غذا بلافاصله میز را ترک کنید وسیگار پس از غذا را حذف نمایید.

← میزان مصرف کافئین را کاهش دهید.

← در محل زندگی یا کار خود جانشین هایی در مقابله با سیگار قرار دهید. به طور مثال تنقلاتی نظیر آجیل، آب نبات و ... در اختیار داشته باشید.

4. گام های اولیه در کنار گذاشتن (ترک) سیگار

← تعداد سیگار های خود را در طول روز کاهش دهید.

← تنها نیمی از هر عدد سیگار را بکشید.

← کشیدن اولین سیگار خود را 1ساعت به تأخیر بیندازید.

← تعداد سیگارهایی را که می توانید در طول روز بکشید محدود نمایید.

← زیر سیگاری خود را تمیز نکنید.

← نحوه سیگار کشیدن خود راتغییر دهید.

← به تنهایی سیگار بکشید.

← سیگار کشیدن را برای خود نامطبوع سازید. به طور مثال در شرایطی که معمولا سیگار کشیدن برایتان مطلوب نیست این کار را انجام دهید. ته سیگارهای خود را در یک لیوان بزرگ جمع آوری کنید. این کار به شما یادآور می سازد چه تعدادی سیگار کشیده اید وتا چه اندازه بوی باقیمانده از آنها نامطبوع است.

5. روزی که شروع به ترک کردید

← آنچه که شمارا به یاد سیگار کشیدن می اندازد از خود دور سازید. چیزهایی نظیر زیرسیگاری، فندک و...

← یک جعبه جهت ذخیره مالی خود از عدم خرید سیگار درست نمایید.

← به جای آن که پس از صرف غذا در حسرت روشن کردن سیگار باشید، بلافاصله به شستن دندانهایتان بپردازید.

← یک سرگرمی خوب که سال ها پیش انجام می داده اید، برای خود انتخاب نمایید.

← در طول روز خود را بسیار سرگرم نگهدارید.

6. در مورد توجیهاتی که برای بازگشت دوباره به سیگار به کار می برید آگاه باشید

دو دلیل مشترک که افراد جهت توجیه خود برای سیگار کشیدن به کار می برند،کنترل استرس وترس از افزایش وزن است.

به راستی فکر کنید چرا می خواهید خود را برای سیگار گشیدن دوباره متقاعد سازید. انگیزه اصلی شما چیست؟ آیا روی آوردن دوباره به سیگار تنها جواب قابل دسترس شما است؟ آیا سیگار همان چیزی است که به راستی نیاز دارید؟ آیا نباید مکانیسم های بهتری راجهت مدیریت وقت وبرخورد با دیگران جایگزین نمایید. همان روش هایی که به هنگام سیگاری بودن داشتید به کار بگیرید. توجیهاتی که برای سیگار کشیدن دوباره بکار می برید پیش بینی کنید وبا آن مبارزه نمایید.

برای این کارهاقبل از وقوع برنامه ریزی کنید. به مکانیزم هایی نظیر تأخیر در مصرف، تنفس عمیق، تغییر و تنوع در کارها، قدم زدن تند، تماس با یک دوست غیر سیگاری، روی آورید. یه شما تبریک می گوییم. تصمیم بسیار خوبی گرفته اید. خود را برای سیگار نکشیدن تشویق کنید وبه خود خاطرنشان سازید که کاری که در حال انجامش هستید بسیار مهم است.

علائم فیزیکی ناشی از ترک سیگار:

زمانی که فرد، سیگار را کنار می گذارد، این احتمال وجود دارد که بدن دوران سازگاری سختی را پشت سر بگذارد. البته این واکنش ها در افراد متفاوت است. دراینجا به تعدادی از این علائم و واکنش ها اشاره خواهد شد:

خشکی دهان، گلو، لثه، زبان: این ویژگی ها به دلیل تغییرات شیمیایی دهان شما اتفاق می افتد. نوشیدن آب سرد، آب میوه ویا جویدن آدامس ونیز شستن دهان، قرقره کردن آب نمک ویا استفاده از ویتامین ث قوی می تواند مفید واقع شود.

سر درد: این مشکل به دلیل اتساع رگهای خونی در سر، به دلیل افزایش سطح اکسیژن در آن رخ می دهد. حمام آب گرم بگیرید. از تکنیک های Relaxation ویا مدیتیشین Meditation استفاده نمایید.

مشکل در خوابیدن: مقاومت شما در نکشیدن سیگار می تواند ایجاد خستگی و فرسودگی کند. مصرف چای- قهوه را به خصوص پس از ساعت 6 بعد از ظهر کاهش دهید. تمریناتی در زمینه Relaxation و Meditation داشته باشید.

بی نظمی دستگاه گوارش: پس از حذف سیگار، به دلیل فقدان نیکوتین احتمالا حرکات دودی کاهش خواهند یافت زیرا نیکوتین در بدن به عنوان یک محرک عمل می کرده، پس در رژیم غذایی خود، با خوردن دانه های روغنی، میوه وسبزیجات میزان فیبر را افزایش دهید و روزانه 8 – 6 لیوان آب بنوشید.

گرسنگی شدید: پس از کنار گذاشتن سیگار غذاها برای شما مزه بهتری خواهند داشت و شما میل بیشتری به خوردن غذا پیدا خواهید کرد هر روز صبح، صبحانه میل کنید. در طول روز 3 وعده غذای متعال صرف نمایید. آب ومایعات کم کالری بنوشید. در بین غذاها، خوراکی های کم چربی وکم کالری میل کنید.

سفتی عضلات، کج خلقی: پس از ترک سیگار فشارهای درونی وبیرونی زیادی به وجود می آید. خانواده و دوستان خود را درباره تصمیم گیریتان در کنار گذاشتن سیگار آگاه سازید. از آنها بخواهید شما را درک نمایند در صورت امکان از وقایع پر از استرس ویا موقعیت ها وافرادی که ممکن است اوضاع را بدتر از آنچه هست نمایند، بپرهیزید. یک برنامه ورزشی برای خود اختصاص دهید به طورمثال پیاده روی می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد. حمام آب گرم بگیرید. به دوستانتان درباره وضعیت فعلی خود توضیح دهید.

سرفه: این عارضه ممکن است به عنوان یک علامت منفی، ارزیابی گردد. در حالی که سرفه علامت مثبتی است در جهت تخلیه خلط ها وآلودگی های موجود در ریه. شما می توانید آب گرم بنوشید. از آب نبات های بدون قند استفاده نمایید.

حال که با مضرات سیگار آشنا شدید، خود را برای ترک آماده سازید، به راستی گام بزرگی برداشته اید!

ترجمه:مریم نوری زاده

تهیه کننده : عبدالغفور امیری


منابع:

1- Facts about smoking from the world wide web:

http://www.Stopssmokingnow.org/gehe.htm

2- Facts about smoking from the world wide web:

www.cps.ca/english/carekides/babies/smoking.htm.

3- Facts about smoking from the world wide web:

http://clinwebkumc.edu/assessment/Tob-factrex.

4- Facts about smoking from the world wide web:

http://rex.nci-nih-gov/NCI-pub-Interface/smoking-Facts/about-html.

5- After last cigarette from the world wide web:

www.clever.net/chrisco/nosmoke/Iasting-html

6- how to quit for good. From the world wide web:

www.smokingprevention.co.Uk/smoking.