بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوره کرونا

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
  شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، سلامت روان یکی از ابعاد مهم سلامتی افراد است و بر سلامت جسمانی و اجتماعی تاثیرجدی دارد.

بهداشت روان به مفهوم حالت توازن بین شخص و دنیای پیرامون او و سازگاری شخصی با خود و دیگران و هم زیستی بین واقعیت های خود، مردم و محیط زیست است. به عبارت دیگر دانش و هنری است که به افراد کمک می کند تا با ایجاد روشهایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی، بتوانند با محیط خود سازگاری داشته و راه حل های مطلوب تری را برای حل مشکلاتشان انتخاب نمایند.سلامت روان، بستر ساز سلامت جسمی است . دریک مطالعه نشان داده شد مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت مردان مدیریت استرس و بهبود رژیم غذایی است.

مردان فکر می کنند که اگر اقرار به آسیبهای روانی و اقدام به درمان آنها کنند، قادر به انجام نقشهای خود در خانواده یا جامعه نخواهند بود. متاسفانه بسیاری از مردان، داشتن افسردگی و اضطراب را «نشانه ضعف» می بینند. علت وجود این تفکر در مردان، ریشه های فرهنگی است که میخواهد مردان را آسیب ناپذیر نشان دهد براساس نتایج یک پژوهش هفتاد و هفت درصد مردان، افزایش استرس خود را در زمان شیوع کرونا ویروس گزارش دادند. پنجاه و نه درصد آنها از احساس انزوا طلبی خود گله داشتند و چهل و پنج درصد آنها از عدم سلامت ذهنی و احساسی خود در موقعیتهای دشوار خبر دادند. طبق نظر کارشناسان، این آسیبهای سلامت روانی اثر مستقیم بر تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد که موجب عدم دفاع لازم بدن در برابر کرونا ویروس میشود.

از آنجا که خانواده نقش اساسی در سلامت روان اعضای خود دارد آموزش و مشاوره، درمان در خانواده با هدف هماهنگی با تغییرات، حل تضادها و تعارضات، همبستگی بین اعضا، وضع و عمل به قوانین خانواده، تقسیم وظایف و همدلی از جمله عوامل موثر بر تضمین سلامت روان همه ی اعضا و مردان است.

چند توصیه برای کاهش استرس :

-        از طریق تلفن و یا شبکه های مجازی با کسانی که به آن ها اعتماد دارید (دوستان، آشنایان و .). در ارتباط باشیم و در مورد احساسات و نگرانی هایمان با آنها صحبت کنیم.

-        ارتباط با افرادی که با آنها صمیمی هستیم یکی از بهترین روش هایی است که می تواند اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی را در زمان قرنطینه کاهش دهد.

-        از دوستان خود کمک بخواهیم، مجبور نیستیم به تنهایی با شرایط استرس زا مقابله کنیم .

-        عبادت و راز و نیاز با خداوند بسیار تسلی بخش است.

-        نظم معمول زندگی خود را حفظ کرده و امور معمول روزانه را انجام دهیم.

-        خواب ناکافی و تغذیه نامرتب و ناسالم، سطح استرس را افزایش می دهد.

-        زمان کافی برای استراحت و خواب اختصاص دهیم.

-        تغذیه خوب و سالمی داشته باشیم.

-        فعالیت بدنی و ورزش را فراموش نکنیم. برای مثال انجام فعالیت های ورزشی در منزل

-        زمانی را به انجام فعالیت های مورد علاقه و یا لذت بخش اختصاص دهیم.

-        به کارهایی فکر کنیم که همیشه می خواستیم انجام دهیم ولی فرصت آن را نداشتیم و برای انجام آنها برنامه ریزی کنیم.

-        اجبار برای ماندن در خانه، فرصت خوبی برای انجام کارهایی است که همیشه می خواستیم انجام دهیم ولی فرصتش پیش نیامده بود.

-        به هیچ وجه از سیگار و الکل و سایر مواد روان گردان برای کاهش استرس خود استفاده نکنیم.

-        افکار منفی (آخه چرا برای ما این اتفاق افتاده، چقدر بدشانس هستیم، اگر بلایی سر همسرم بیاد چه کار کنم و ...) را از خود دور کنیم.

-        افکار منفی نه تنها کمکی به بهتر شدن اوضاع نمی کند، بلکه سطح اضطراب ما را افزایش می دهد.

-        افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنیم.

-        با خود فکر کنیم، این حادثه زودگذر است، اوضاع بهترخواهد شد.

-        با خود فکر کنیم، این وضعیت ناخوشایند است، ولی وحشتناک نیست.

-        با خود فکر کنیم، میدانم آدم ناتوان و درمانده ای نیستم.

-        با خود فکر کنیم، میتوانم این وضعیت را برای مدتی تحمل کنم.

-        با خود فکر کنیم، قرار نیست این وضعیت تا ابد ادامه پیدا کند.

-        از روش های آرام سازی استفاده کنیم.

-        مراقب سلامت روان فرزندان خود باشیم.