شبكه بهداشت و درمان تايباد

 

نظام پيشنهاد و انتقاد

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

صفحه اول

آئین نامه نظام پیشنهادات و انتقادات

 ارسال پیشنهاد و انتقاد

 پیگیری پیشنهاد و انتقاد

 ارتباط با ما

مروري بر آئين نامه كميته پيشنهادها

الف-گردش كار اجرايي پيشنهاد ها
1- پيشنهاد روي فرم مخصوص كه توسط دبير خانه نظام پيشنهادها توزيع مي گردد توسط پيشنهاد دهنده تكميل مي گردد.
2- پيشنهاد دهنده به صورت غير حضوري
از طریق سایت اینترنتی شبکه  پيشنهاد خود را به دبيرخانه نظام پيشنهاد ها ارائه مي نمايد
3-پیشنهاد  توسط سیستم  نظام پيشنهاد ها در سیستم مخصوص و با درج شماره و تاريخ دريافت و کد رهگیری  به پيشنهاد دهنده ارايه مي گردد.
4- دبير پيشنهادهاي دريافتي را (بر اساس شماره و تاريخ ثبت)جهت بررسي به كميته نظام پيشنهادها آورده و در آن جا مطرح مي نمايد.
5- پيشنهاد مطرح شده در كميته اگر قابل تصميم گيري نهايي باشد تصميم گيري و در صورت لزوم با مشخص كردن كارشناس به ارزياب ذيصلاح ارسال مي گردد
6- در صورتي كه پيشنهاد مورد تصويب اعضاء كميته قرار گيرد پيشنهاد جهت اجرا به قسمت ذيصلاح ارسال مي گردد
7- در صورتي كه پيشنهاد مورد تصويب اعضاء كميته قرار نگيرد مراتب عدم تاييد با دليل قانع كننده به پيشنهاد دهنده ارسال مي گردد
8- پيشنهاد هاي مصوب جهت تعيين پاداش اعم از كمي و كيفي با استفاده از فرم ارزيابي مورد محاسبه قرار مي گيرد
9- تصميميات متخذه در كميته نظام پيشنهاد ها توسط دبير نظام صورت جلسه شده و در سوابق دبير خانه نگهداري ميشود و جهت رويت به اعضاي كميته نيز ارسال مي گردد

ب-پيشنهادهاي غير قابل قبول
1- پيشنهادهاي تكراري كه قبلا توسط ديگران ارائه شده باشد
2- پيشنهادهايي كه دقيقا وظيفه فرد محسوب شده و براي ارائه همان امور به خدمت وزارت بهداشت
 در آمده است
3- شكايات
4- پيشنهادهاي كلي، مبهم و ناقص
5- درخواستهاي شخصي
6- پيشنهادهايي كه قبلا در دستور كار سازمان قرار گرفته باشد.
7- پيشنهادهايي كه صرفا جنبه انتقاد داشته باشد و راه حل ارائه نگرديده باشد.
8- پيشنهادهايي كه به دليل محدوديتهاي اعتباري غيرقابل اجرا هستند.
9- پيشنهادهايي كه قابليت اجرايي نداشته باشند. (به تشخيص كميته مربوطه)
10- پيشنهادهايي كه با اهداف و وظايف و اختيارات سازمان سازگاري ندارد
.

ج-پيشنهادهاي امتياز آور
1- كامل بودن پيشنهاد
2- ارتباط با وظايف شغلي
3- بهبود كيفيت خدمات
4- افزايش ايمني
5- كاهش ضایعات منابع و نیروی انسانی
6- گروهي بودن پيشنهاد
7- خلاقيت و نو آوري
8- وجدان كاري
9- بهره وري
10- صرفه جويي ارزي و ريالي
11- رضايت ارباب رجوع
12- افزايش انگيزه كاري پرسنل بخش
13- بهبود روش هاي كاري (كايزن)
14- استفاده مطلوب از ظرفيت هاي بالقوه موجود در سازمان
15- اصلاح قوانين، دستورالعمل ها، بخشنامه و آيين نامه
16- بهبود روش هاي اداري جهت تسريع جريان امور و صرفه جويي در وقت
17- پيشنهادات مربوط به بهبود سيستم اطلاعات مديريت و آمار
18- بهينه كردن سيستم هاي تصميم گيري، ارزيابي و نظارت، هماهنگي برنامه ريزي، خودكفايي مالي.
19- واگذاري بخشي از وظايف سازمان به بخش غير دولتي با ارائه راه كار مناسب.
20- بهينه كردن برنامه ريزي خرد و كلان، كوتاه مدت و درازمدت.
21- كاهش مصرف ملزومات اداري.
22- جلوگيري از آلودگي محيط زيست.
23- توسعه نيروي انساني.
و ...

اجراي پيشنهاد مصوب
1- پس از تصويب پيشنهاد در كميته نظام پيشنهادها دستور اجراي آن توسط رئيس كميته به واحدهاي اجرايي مربوطه ارسال مي گردد
2- واحدهاي اجرايي موظفند طبق مهلت تعيين شده گزارش پيشرفت اجراي پيشنهاد را به كميته پيشنهادها ارسال نمايند
شرح وظايف كميته نظام پيشنهادها
الف - سياستگذاري
1- سياستگذاري و تعيين خط مشي هاي اجرايي نظام پيشنهادهاي سازمان.
2- تصويب و اصلاح آيين نامه و دستورالعمل هاي لازم براي بهبود راهبري نظام پيشنهادها.
3- ايجاد آمادگي لازم براي ارتقاء كمي و كيفي پيشنهادگيري از همكاران، مراجعين و بهره برداران و ساير گروه هاي ذينفع
4- زمينه سازي تشكيل و تقويت گروههاي مستمر
5- بسترسازي، شكوفايي و رشد خلاقيت در پرسنل بخش با استفاده از دوره هاي آموزشي مرتبط.

6- نظارت و كنترل عملكرد نظام پيشنهادها.
7- تعيين حدود وظايف و اختيارات گروههاي بهبود مستمر.

ب- بررسي پيشنهادها
1- تصميم گيري درباره پيشنهادهاي ارسالي همكاران در كميته نظام پيشنهادها (تصويب -رد - ارجاع به كارشناسي- عودت جهت اصلاح به طرح دهنده)
2- صدور دستور اجراي پيشنهادهاي مصوب به واحدها
3-صدور دستور پرداخت پاداش به پيشنهادهاي مصوب و همكاران اجرايي
4- ارائه دلايل منطقي جهت افرادي كه پيشنهاد آن ها مردود اعلام شده است
5- تاييد ميزان صرفه جويي هاي اقتصادي و منافع حاصل از پيشنهادهاي همكاران
6- انتخاب بهترين پيشنهادها و نفرات برگزيده جهت همايش پيشنهادهاي برتر
ج- برنامه ريزي
1- برنامه ريزي جهت توسعه نظام پيشنهادها به صورت ساليانه
2- برنامه ريزي برگزاري همايشها -مسابقات و جشن هاي پيشنهاد هاي برتر
3-اعلام موضوع هاي مورد نياز شبکه بهداشت جهت دريافت پيشنهاد از پرسنل بخش
4- شناسايي نيازهاي آموزشي پرسنل بخش در جهت ارائه پيشنهادها از نظر كمي و كيفي
5- برنامه ريزي آموزشي جهت اجراي سمينارها و كارگاههاي آموزشي و تهيه جزوات مختلف در ارتباط با نظام پيشنهادها
6- برنامه ريزي جهت بودجه مورد نياز ساليانه نظام پيشنهادها
د-هدايت - نظارت و كنترل
1- تشكيل كميته هاي تخصصي نظام پيشنهادها و تعيين حدود وظايف و اختيارات آنها و نظارت بر عملكرد آن ها
2- نظارت بر عملكرد دبير نظام پيشنهادها
3-نظارت بر حسن اجراي پيشنهادها
ه- تعيين حق الزحمه و پاداش ها
1- تعيين پاداش پيشنهاد دهندگان
2- تعيين پاداشهاي ويژه پيشنهادهاي برتر
شرح وظايف دبير كميته نظام پيشنهادها
1- دريافت پيشنهاد از پرسنل بخش و ارائه رسيد به آن ها
2- راهنماي پيشنهاد دهندگان در رفع اشكال و تكميل فرم پيشنهادها
3- هماهنگي هاي لازم با اعضاي جلسه جهت تشكيل جلسات
4- طرح پيشنهاد در كميته بر اساس نوبت
5- اعلام نتايج بررسي پيشنهادها به پيشنهاددهندگان
6- ارسال پيشنهادهاي مصوب جهت اجرا به قسمت هاي ذيربط
7- پيگيري پرداخت پاداش ها و حق الزحمه ها
8- ثبت و حفظ سوابق پيشنهادها
9- تهيه صورت جلسه كميته و ارسال به اعضا كميته جهت رويت
10- تهيه و تنظيم انواع فرم هاي پيشنهادها
11- تهيه گزارش عملكرد ماهيانه
12-تعيين پيشنهادهاي برتر در سطح شبکه بهداشت و درمان شهرستان