مروري بر آئين نامه كميته پيشنهادها
الف-گردش كار اجرايي پيشنهاد ها 1- پيشنهاد روي فرم مخصوص كه توسط دبير خانه نظام پيشنهادها توزيع مي گردد توسط پيشنهاد دهنده تكميل مي گردد. 2- پيشنهاد دهنده به صورت غير حضوري از طریق سایت اینترنتی شبکه پيشنهاد خود را به دبيرخانه نظام پيشنهاد ها ارائه مي نمايد 3-پیشنهاد توسط سیستم نظام پيشنهاد ها در سیستم مخصوص و با درج شماره و تاريخ دريافت و کد رهگیری به پيشنهاد دهنده ارايه مي گردد. 4- دبير پيشنهادهاي دريافتي را (بر اساس شماره و تاريخ ثبت)جهت بررسي به كميته نظام پيشنهادها آورده و در آن جا مطرح مي نمايد. 5- پيشنهاد مطرح شده در كميته اگر قابل تصميم گيري نهايي باشد تصميم گيري و در صورت لزوم با مشخص كردن كارشناس به ارزياب ذيصلاح ارسال مي گردد 6- در صورتي كه پيشنهاد مورد تصويب اعضاء كميته قرار گيرد پيشنهاد جهت اجرا به قسمت ذيصلاح ارسال مي گردد 7- در صورتي كه پيشنهاد مورد تصويب اعضاء كميته قرار نگيرد مراتب عدم تاييد با دليل قانع كننده به پيشنهاد دهنده ارسال مي گردد 8- پيشنهاد هاي مصوب جهت تعيين پاداش اعم از كمي و كيفي با استفاده از فرم ارزيابي مورد محاسبه قرار مي گيرد 9- تصميميات متخذه در كميته نظام پيشنهاد ها توسط دبير نظام صورت جلسه شده و در سوابق دبير خانه نگهداري ميشود و جهت رويت به اعضاي كميته نيز ارسال مي گردد
ب-پيشنهادهاي غير قابل قبول 1- پيشنهادهاي تكراري كه قبلا توسط ديگران ارائه شده باشد 2- پيشنهادهايي كه دقيقا وظيفه فرد محسوب شده و براي ارائه همان امور به خدمت وزارت بهداشت در آمده است 3- شكايات 4- پيشنهادهاي كلي، مبهم و ناقص 5- درخواستهاي شخصي 6- پيشنهادهايي كه قبلا در دستور كار سازمان قرار گرفته باشد. 7- پيشنهادهايي كه صرفا جنبه انتقاد داشته باشد و راه حل ارائه نگرديده باشد. 8- پيشنهادهايي كه به دليل محدوديتهاي اعتباري غيرقابل اجرا هستند. 9- پيشنهادهايي كه قابليت اجرايي نداشته باشند. (به تشخيص كميته مربوطه) 10- پيشنهادهايي كه با اهداف و وظايف و اختيارات سازمان سازگاري ندارد.
ج-پيشنهادهاي امتياز آور 1- كامل بودن پيشنهاد 2- ارتباط با وظايف شغلي 3- بهبود كيفيت خدمات 4- افزايش ايمني 5- كاهش ضایعات منابع و نیروی انسانی 6- گروهي بودن پيشنهاد 7- خلاقيت و نو آوري 8- وجدان كاري 9- بهره وري 10- صرفه جويي ارزي و ريالي 11- رضايت ارباب رجوع 12- افزايش انگيزه كاري پرسنل بخش 13- بهبود روش هاي كاري (كايزن) 14- استفاده مطلوب از ظرفيت هاي بالقوه موجود در سازمان 15- اصلاح قوانين، دستورالعمل ها، بخشنامه و آيين نامه 16- بهبود روش هاي اداري جهت تسريع جريان امور و صرفه جويي در وقت 17- پيشنهادات مربوط به بهبود سيستم اطلاعات مديريت و آمار 18- بهينه كردن سيستم هاي تصميم گيري، ارزيابي و نظارت، هماهنگي برنامه ريزي، خودكفايي مالي. 19- واگذاري بخشي از وظايف سازمان به بخش غير دولتي با ارائه راه كار مناسب. 20- بهينه كردن برنامه ريزي خرد و كلان، كوتاه مدت و درازمدت. 21- كاهش مصرف ملزومات اداري. 22- جلوگيري از آلودگي محيط زيست. 23- توسعه نيروي انساني. و ...
اجراي پيشنهاد مصوب 1- پس از تصويب پيشنهاد در كميته نظام پيشنهادها دستور اجراي آن توسط رئيس كميته به واحدهاي اجرايي مربوطه ارسال مي گردد 2- واحدهاي اجرايي موظفند طبق مهلت تعيين شده گزارش پيشرفت اجراي پيشنهاد را به كميته پيشنهادها ارسال نمايند شرح وظايف كميته نظام پيشنهادها الف - سياستگذاري 1- سياستگذاري و تعيين خط مشي هاي اجرايي نظام پيشنهادهاي سازمان. 2- تصويب و اصلاح آيين نامه و دستورالعمل هاي لازم براي بهبود راهبري نظام پيشنهادها. 3- ايجاد آمادگي لازم براي ارتقاء كمي و كيفي پيشنهادگيري از همكاران، مراجعين و بهره برداران و ساير گروه هاي ذينفع 4- زمينه سازي تشكيل و تقويت گروههاي مستمر 5- بسترسازي، شكوفايي و رشد خلاقيت در پرسنل بخش با استفاده از دوره هاي آموزشي مرتبط.
6- نظارت و كنترل عملكرد نظام پيشنهادها. 7- تعيين حدود وظايف و اختيارات گروههاي بهبود مستمر.
ب- بررسي پيشنهادها 1- تصميم گيري درباره پيشنهادهاي ارسالي همكاران در كميته نظام پيشنهادها (تصويب -رد - ارجاع به كارشناسي- عودت جهت اصلاح به طرح دهنده) 2- صدور دستور اجراي پيشنهادهاي مصوب به واحدها 3-صدور دستور پرداخت پاداش به پيشنهادهاي مصوب و همكاران اجرايي 4- ارائه دلايل منطقي جهت افرادي كه پيشنهاد آن ها مردود اعلام شده است 5- تاييد ميزان صرفه جويي هاي اقتصادي و منافع حاصل از پيشنهادهاي همكاران 6- انتخاب بهترين پيشنهادها و نفرات برگزيده جهت همايش پيشنهادهاي برتر ج- برنامه ريزي 1- برنامه ريزي جهت توسعه نظام پيشنهادها به صورت ساليانه 2- برنامه ريزي برگزاري همايشها -مسابقات و جشن هاي پيشنهاد هاي برتر 3-اعلام موضوع هاي مورد نياز شبکه بهداشت جهت دريافت پيشنهاد از پرسنل بخش 4- شناسايي نيازهاي آموزشي پرسنل بخش در جهت ارائه پيشنهادها از نظر كمي و كيفي 5- برنامه ريزي آموزشي جهت اجراي سمينارها و كارگاههاي آموزشي و تهيه جزوات مختلف در ارتباط با نظام پيشنهادها 6- برنامه ريزي جهت بودجه مورد نياز ساليانه نظام پيشنهادها د-هدايت - نظارت و كنترل 1- تشكيل كميته هاي تخصصي نظام پيشنهادها و تعيين حدود وظايف و اختيارات آنها و نظارت بر عملكرد آن ها 2- نظارت بر عملكرد دبير نظام پيشنهادها 3-نظارت بر حسن اجراي پيشنهادها ه- تعيين حق الزحمه و پاداش ها 1- تعيين پاداش پيشنهاد دهندگان 2- تعيين پاداشهاي ويژه پيشنهادهاي برتر شرح وظايف دبير كميته نظام پيشنهادها 1- دريافت پيشنهاد از پرسنل بخش و ارائه رسيد به آن ها 2- راهنماي پيشنهاد دهندگان در رفع اشكال و تكميل فرم پيشنهادها 3- هماهنگي هاي لازم با اعضاي جلسه جهت تشكيل جلسات 4- طرح پيشنهاد در كميته بر اساس نوبت 5- اعلام نتايج بررسي پيشنهادها به پيشنهاددهندگان 6- ارسال پيشنهادهاي مصوب جهت اجرا به قسمت هاي ذيربط 7- پيگيري پرداخت پاداش ها و حق الزحمه ها 8- ثبت و حفظ سوابق پيشنهادها 9- تهيه صورت جلسه كميته و ارسال به اعضا كميته جهت رويت 10- تهيه و تنظيم انواع فرم هاي پيشنهادها 11- تهيه گزارش عملكرد ماهيانه 12-تعيين پيشنهادهاي برتر در سطح شبکه بهداشت و درمان شهرستان |