مصوبات جلسات تخصصي مربيان و مديران | ||||||||||
الف- مصوبات مديران مراكزآموزش بهورزي 1-تجزيه وتحليل و جمع بندي نمودن صورتجلسات كليه گردهمائي هاي برگزار شده در مراكزآموزش بهورزي سطح استان وارسال آن به كليه شهرستانها جهت بهره برداري 2- باتوجه به اهميت آموزش درمراكز آموزش بهورزي وحضور مربي ثابت جهت ارتقاء كيفيت آموزش پيگيري و حمايت درخصوص تامين مربي ثابت ازطريق استان انجام بذيرد. 3- پيشنهاد داده شدگواهينامه هاي تك امضاءسالهاي83-79 كه مورد تائيد سازمان مديريت وبرنامه ريزي استان بوده وتحت عنوان كد مطرح شده است درشناسنامه آموزشي مدنظرواقع گردد. 4- برگزاري اردوي تفريحي آموزشي جهت مديران ومربيان درخارج ازاستان جهت ارتقاء انگيزه و افزايش آگاهي 5- تخصيص وتامين مكانهاي رفاهي شبيه خانه معلم بعنوان خانه بهورز جهت استفاده بهورزان محترم و همكاران شاغل در مراكز آموزش بهورزي استان 6- برگزاری شوراي بهورزي شهرستانها با توجه به مشغله كاري و زمان كافي داشتن جهت پيگيري اجرائي شدن مصوبات به جاي 2ماه بصورت فصلي برگزار شود .وپيگيري كارهائي كه درحيطه فعاليت بهورزان ميباشد به نمايندگان آنان واگذار گردد. 7- باتوجه به غير فعال بودن مركز آموزش بهورزي شهرستان فريمان مقرر گرديد جلسه بعدي گردهمائي در مركز آموزش بهورزي شهرستان تربت جام انجام پذيرد. ب- مصوبات گروه پرستاري 1- با توجه به اينكه تاكنون پسخوراندي ازمركز بهورزي استان به شهرستانها ارسال نشده است بهتر است كه نتايج مصوبات اين گردهمائي ها به شهرستانها ارسال گرددتانتايج آن بطور رسمي مورد بهره برداري كليه همكاران قرار گيرد. 2- حضور كارشناس پرستاري در مركز بهداشت استان و شهرستانها بعنوان صاحب نظر. متولي و پشتوانه اموراجرائي پرستاري درحوزه مراكز بهداشتي درماني و خانه هاي بهداشت تاجهت هماهنگي و سازماندهي اين امور بطورموثر پيگيري لازم بعمل آورد. 3- باتوجه به اهميت درس درمانهاي ساده علامتي وتدريس آن بطورمتفرقه از كتاب و جزوه و ضميمه آن به نظر مي رسد تدوين يك جزوه مدون جهت جلوگيري از سردرگمي دانش آموزان ضروري به نظر مي رسد. 4- باتوجه به قديمي بودن دارونامه موجود اصلاح و به روز بودن آن و همچنين اضافه نمودن عوارض و نكات آموزشي قابل توجه در تجويزداروها ضروري به نظر مي رسد. 5- كليه مربيان دروس پرستاري مراكز آموزش بهورزي خواستار اطلاع از دستورالعملهاي جديد در حوزه درمان مي باشند 6- درمبحث اسهال وسرما خوردگي درس درمانها درفرم نظارت و ارزشيابي بايستي فرم 15و16 تكميل گردد در صورتي كه در محتواي آموزشي موجود نيست وهمچنين با توجه به گستردگي واهميت بحث اسهال تدوين جزوه مجزا ضروري به نظر مي رسد 7- در مباحثي همچون اسهال، كم خوني، حساسيت ،گلودردها، سرما خوردگي ،سرفه و....كه بين دروس درمانها وبيماريها مشترك مي باشد ادغام آنها ضروري به نظر مي رسد كمكها ی اولیه : 1- درمورد نحوه پوشيدن دستكش استريل با توجه به اينكه در تجهيزات خانه بهداشت نمي باشد فراگیری آن چه الزامي دارد؟ 2- مبحث علائم حياتي كه از اصول درس كمكها در پايه اول مي باشد اما در فرم نظارت و ارزشيابي به آن خوب پرداخته نشده و بسيار كلي نگري شده در واقع كلي نمودن و خلاصه نمودن آن با دقت انجام نشده و سبب شده فرمهاي ارزشيابي از حالت جامع و كامل بودن در عين كلي شدن خارج شده و يك فرم ناقص باشد. 3- درجدول صفحه 50 كمكها با توجه به اينكه بعضي از عوامل بيماريها باعث تاخير در بهبود زخم مي شود آيتمي به نام بيماريها نيز به اين جدول اضافه شود كه شامل ديابت ، كم خوني ،عفونت و... است . 4- استفاده ازپنس (حمل و نقل) با توجه به شرايط نگهداري آن که پر هزينه (مصرف الكل زياد با توجه به كمبود تحويل الكل به خانه هاي بهداشت )مي باشدو با توجه به جنس آن اين روش نگهداري سبب خورده شدن سطح آن مي شود اصلاح نحوه استریل نمودن آن ضروریس به نظر می رسد.. 5- آیتمی با عنوان تکمیل دفتر داروئی درفرم نظارت و ارزشیابی با توجه به اینکه دفترداروئی باید در پایان روز تکمیل شود قید آن در هرمورد الزامی ندارد. ج-مصوبات گروه مامائي 1 – ستونهاي تاريخ بازديدهاي اول ودوم وسوم وارزشيابي براي همه رديفها ازهم جدا شود. 2- محلي براي درج نمرات موردنظر مربي دربازديدهاي اول ودوم و سوم وجود ندارد كه بهتر است لحاظ گردد. 3- محلي براي درج نظرات مربي درمورد هر مهارت خارج ازنمرات داده شده درنظر گرفته شود . 4- آموزش تداخلات داروئي جهت مراجعيني كه ازروشهاي قرصهاي تركيبي استفاده مي كنند در فرم لحاظ نشده است. 5- عنوان مهارتها از مهارت 4تا9 به اقدامات لازم در مورد مصرف كنندگان قرصهاي تركيبي پيشگيري ازبارداري رابه نحو صحيح انجام دهند . 6-موارد ثبت فرمهاي دفاتر در آيتمي جداگانه بررسي گردد. 7- آموزش زمانهاي مراجعه براي كنترلهاي لازم درمصرف كنندگان اي يودي دريك آيتم گنجانده شود. 8- روش اورژانس جلوگيري از بارداري بعنوان يك مهارت جداگانه در نظر گرفته شود وانواع و نحوه مصرف وعوارض و چگونگي برخورد باآن بصورت آيتمهائي جداگانه در نظر گرفته شود . 9- روشهاي دائمي جلوگيري از بارداري دردوعنوان متفاوت ومجزا مربوط به هر يك بررسي گردند. 10- باتوجه به ثبت اقدامات انجام شده براي هر روش تحت عنوان همان روش آيتم اول مربوط به عنوان مهارت 13 تكراري مي باشد و ثبت نتيجه معاينات انجام شده درفرم 13 لازم است درج گردد. 11- محتواي آموزشي روشهاي پيشگيري نسبت به دستورالعمل كشوري داراي نقصهائي مي باشد كه لازم است تكليف مربي و دانش آموزان دررابطه باآن معلوم گردد. د- مصوبات گروه کودکان و آموزش بهداشت 1- ستونی جهت ثبت نمره درهربازدیدبصورت مجزادرنظرگرفته شود. 2- برخی از فرمهاودفاترمثل فرم آماری آموزش بهداشت (فردی وگروهی)،دفترمراقبت وپیگیری روزانه دربرخی شهرستانها حذف گردیده یااصلاًاستفاده نمیشود که لازم است تادرصورت نیازبه استفاده ازاین فرمها ،دستورالعمل اجرایی استفاده بطورهماهنگ درهمه شهرستانها ارسال شود. 3- آیتمی تحت عنوان بررسی تجهیزات ووسایل موجوددرخانه بهداشت (مباحث هرمربی به تفکیک)درستون عنوان مهارت ها گنجانده شود. 4- پیرونشست همکاران محترم مربی درجلسه یکسان سازی متون آموزشی مربیان اطفال وبهداشت مدارس درمورخ 25/3/87درمرکزبهداشت استان مقررشدتااصلاحیه درس بهداشت مدارس (نظربه قدیمی بودن کتاب مدارس)بصورت مدون به کلیه شهرستانها ارسال گرددکه فقط مبحث اختلالات بینایی به شهرستانها ارسال شد.خواهشمنداست باتوجه به درپیش روبودن پایه دوم دانش آموزان ،سرفصل های آموزشی جهت تدریس مبحث فوق مشخص واعلام شود. 5- دراولین گردهمایی مدیر ومربیان محترم درشهرستان سرخس پیشنهادگردیدتادرصورت امکان CDهای آموزشی درزمینه دروس کودکان وآموزش بهداشت ومدارس به شهرستانها ارسال شود قابل ذکراست که CDهای موجود درزمینه مانا به دلیل کیفیت نامطلوب قابل استفاده نمیباشد.ضمناً درهمان جلسه تقاضاشدتابوکلتهای راهنمای آموزشی مادران باردار برای شیردهی وخودآزمایی پستان که جزو وسایل کمک آموزشی موردنیازدرمبحث کودکان میباشد ودرحال حاضردرمراکزآموزش بهورزی موجودنیست ،به مراکزارسال شود. 6- کتابچه های آموزشی مانا(6کتابچه بهمراه بوکلت چارت)وکتاب بهداشت مدارس جهت استفاده مربیان وکلیه دانش آموزان درشهرستانها موجودنمیباشد،نظربه درپیش روبودن پایه دوم دانش آموزان ،خواهشمنداست درصورت امکان کتب مذکوربه مراکزآموزش بهورزی ارسال شوند. 7- لطفاًراهنمایی شود که آیانیازی به حفظ کلیه مطالب بوکلت چارت من جمله روابط متقابل کودک ووالدین ،سوانح وحوادث ووضعیت تکامل میباشد؟باتوجه به اینکه این مطلب ارتباط مستقیم بانحوه طراحی سئوالات خواهد داشت. ه- مصوبات بیماریها
و- مصوبات گروه بهداشت محیط و حرفه ای 1- در خصوص فرم نظارت فراگيران بهورزي در خانه بهداشت دانش آموزي ، پيشنهاد مي گردد ، يك ستون جهت امتياز بعد از هر تاريخ بازديد اول ، دوم و سوم در نظر گرفته شود تا مربي نحوه عملكرد دانش آموز را در بازديد هاي قبلي داشته باشد . 2- فرمهاي كاربردي خانه هاي بهداشت كه از طريق گروههاي تخصصصي مركز بهداشت استان ارسال مي گردد يك نسخه به گروه توسعه شبكه و ارتقاء سلامت ارسال و ذرصورت صلاحديد به مراكز آموزش بهورزي استان و شهرستانها ابلاغ گردد 3- فرم پيگيري سالم سازي آب شرب كه در جلسه كارگروهي يكسان سازي فرمها در مركز بهداشت استان مورد تأئيد واقع شده از طريق مركز بهداشت استان پيگيري و به همه مراكز آموزش بهورزي ارسال گردد تا دانش آموزان بهورزي موارد بازديد از شبكه آبرساني ، شكستگي لوله هاي آبرساني و پيگيريهاي انجام شده توسط بهورز در آن ثبت گردد . 4- در بررسي آیتم هاي فرم نظارت و ارزشيابي در رديف دوم از فرم شماره 1 و آيتم شماره 1 آن ، بهتر است گزارش با رعايت سلسله مراتب قيد گردد و آموزش آبدار با تنظيم صورتجلسه صورت گيرد . 5- در آيتم بعدي ، نظر گروه اين است كه ارائه راهكار جهت بهسازي و اصلاح شبكه آبرساني در سطح دانش آموزي بهورزي ديپلم نمي باشد و بهتر است از واژه پيگيري ، استفاده شود . 6- در آيتم بعدي كلرسنجي بطور روزانه و PH طبق دستورالعمل اندازه گيري شود در فرم مربوطه ثبت گردد . 7- در مهارت دوم رديف چهارم به صورت ذيل اصلاح گردد : « تكنيك مناسب جهت سالم سازي آب در مصارف كم را به مردم آموزش و پيگيري كلرسنجي از آب كلرينه شده توسط خانوار را انجام دهد » 8- در مهارت دوم ، رديف هفتم : به صورت ذيل اصلاح گردد : « نحوه كلرزني چاه آب به روش كوزه گذاري را بداند و درصورت لزوم عملاًًً انجام دهد » 9- درمهارت دوم ، يك رديف به صورت ذيل اضافه شود : « محلول كلر مادر ، طبق دستورالعمل ، تهيه و در شرايط مناسب در خانه بهداشت ، نگهداري شود » 10- درمهارت سوم ( جلسات شوراي بهداشت را برگزار نمايد ) : رديف اول به صورت ذيل اضافه گردد . « مشكلات بهداشت محيطي روستا را شناسايي و اولويت بندي نماید » 11- درمهارت سوم : رديف آخر (براي كليه اعضاي شوراي بهداشت ، دعوتنامه ارسال نمايد ) قبل از رديف ماقبل آن ( صورتجلسات شوراي بهداشت را ... ) 12- درمهارت چهارم رديف چهارم به صورت ذيل اصلاح انجام شود : « در بازديد از خانوارهاي روستايي ، مشكلات بهداشت محيطي خانوار بررسي و اولويت بندي شده و بر اساس آن ، آموزش چهره به چهره به خانوار داده شود » 13- درمهارت چهارم ، رديف پنجم ، حذف گردد . بدليل اينكه گندزدايي با هالاميد را دانش آموزان ديپلم در پايه دوم ، آموزش مي بينند 14-درمهارت پنجم ، رديف 3 با رديف 2 جابجا گردد 15-در مهارت پنجم ، رديف 5 و 6 ادغام شده و بصورت ذيل اصلاح « در خصوص بهسازي توالتهاي بهداشتي و تحويل مصالح و تكميل فرمهاي مربوطه با بهورزان خانه بهداشت آموزشي ، همكاري لازم را داشته باشند » 16-در مهارت ششم ، يك رديف بصورت ذيل اضافه گردد : « جلسات آموزشي گروهي در خصوص مهمترين مشكلات بهداشت محيطي ( جمع آوري زباله ، دفع فاضلاب و فضولات حيواني ، نگهداري دام و طيور ) برگزار نمايد و صورتجلسه آموزش تدوين كند . 17- يك مهارت درخصوص رعايت مسائل بهداشت محيطي درخانه بهداشت اضافه گردد ( بعد از مهارت فرم هاي آماري بهداشت محيط ) 18- شماره مهارت آخر ( فرم هايي آماري بهداشت محيط ) از 13 به 7 اصلاح گردد 19- غلط هاي املايي ، طبق فرم پيوست اصلاح گردد 20- در بررسي متون آموزشي پايه يك جزوه اي كه مورد استفاده قرار گيرد غلطهاي املائي كه گاهاً مفهوم مورد نظر را عوض مي كند ، اصلاح گردد . 21- درمبحث سختي آب ، تعريف سختي آب با مفهوم ساده تري بيان گردد . ومطالب كاربردي تري در اين مبحث عنوان شود 22- درمبحث بيماريها قسمت نقش غير مستقيم يكي از بهترين راهها سم پاشي عنوان گرديده در صورتيكه بهداشت محيط سم پاشی را در اولويت هاي آخر در نظر مي گيرد و راههاي ديگري مانند بهسازي محيط ، از بين بردن آبهاي راكد ، پوشاندن محيط و غيره را پيشنهاد مي دهد . |